Op vrijdag 4 mei vond de maandelijkse Vitality Circle plaats. Op deze ervaringsgerichte netwerkbijeenkomst worden telkens 2 kennissessies aangeboden, inclusief een vitaal ontbijt. Deze ochtenden zijn voor zelfstandige professionals en mensen uit het bedrijfsleven.

Als eerste heeft Yves een presentatie gehouden over zijn boek ‘Boost Your Employer Brand’. Hierin is Yves ingegaan op de belangrijkste onderwerpen in zijn boek: wat is employer branding eigenlijk, waarom is het belangrijk en hoe kun je het toepassen?

Vincent Steenbrink heeft het vervolgens over de risico’s over verslavingszorg op de werkplek gehad. Vincent heeft een aantal de thema’s rondom verslaving besproken: wat is het?, hoe kan ik signalen herkennen?, is het te voorkomen? wie is verantwoordelijk? Het doel van Vincent’s workshop is om meer begrip te krijgen voor het stigma dat ontegenzeggelijk rondom verslaving hangt. Dat is de basis voor directe hulp maar ook voor maatregelen in de preventieve sfeer.

Tijdens deze sessies konden de aanwezige zp-ers hun vragen omtrent de onderwerpen kwijt bij de presentatoren. Na afloop was er ruimte om te netwerken. Een al met al boeiende, diverse ochtend met boeiende, unieke sprekers.

De Vitality Circle vindt elke eerste vrijdag ochtend in de maand plaats bij Thermae 2000. Wil je er de volgende keer bij zijn? Check de agenda en geef je daar op.


Was je hierbij? Graag horen we wat je vond van deze Vitality Circle ochtend! Hulpvragen daarbij zijn bijvoorbeeld:

  • wat vond je ervan?
  • wat heb je geleerd?
  • hoe ga je ermee aan de slag?
  • wat zou jij anders doen?
  • heb je aanvullingen?
  • wat wil je zeggen tegen de mensen die er niet bij waren?

Je kunt je reactie hieronder achterlaten. Alvast bedankt!

One Response to Terugblik Vitality Circle vrijdag 4 mei
  1. Het is alweer twee weken geleden. Ik kijk met genoegen terug op de presentatie die ik heb verzorgd over verslaving en preventie.
    Ik deed een oproep om genuanceerder naar verslaving en mensen/werknemers met een verslavingsprobleem te kijken. Het is dan van belang goed te beseffen wat een verslaving nu eigenlijk is. Wat zijn de hoofdkenmerken van, hoe het kan ontstaan, wat de gevolgen zijn. En vooral hoe je het kunt herkennen, wat je er aan kunt doen of hoe je ermee om kunt gaan. Nog te vaak wordt gedacht vanuit het morele model (wilskracht, eigen keuze). Dat houdt het stigma rondom verslaving in stand en maakt het ook lastig om ethisch verantwoorde maatregelen te treffen.
    Ik noemde het voorbeeld van een rechtelijke uitspraak waarin betrokken werknemer nog maar een enkele kans kreeg om niet terug te vallen in de verslaving. Wat betekent dat signaal voor een werknemer in zo’n situatie? Gaat hem dat lukken? Goed om daar vanuit het perspectief van goed werkgeverschap over na te denken.


[top]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.