Meer dan 3 miljoen Nederlanders bezoeken elke week hun sport- en fitnesscentrum. Trainen binnen sportcentra wordt dan ook als ‘gezondheidsmedicijn’ gezien, en niet alleen door professionals maar ook door de wetenschap. Zo adviseert de Gezondheidsraad
volwassenen om minimaal 2 keer per week spier- en botverster- kende oefeningen te doen.

Veroudering, hoe ga je dat tegen? Het begint met dagelijks bewegen. Een goed gewicht is belangrijk om het risico op vroegtijdige sterfte te verminderen. Overgewicht leidt namelijk tot versnelde veroudering en tot allerlei ziektes. Dus zorg voor een actief leven met veel dagelijkse beweging, sport en spiertraining.

Het is wetenschappelijk al keer op keer bewezen: dagelijks bewegen en minder langdurig zitten is gezond en vermindert de kans veel gezondheidsrisico’s significant. Het is tijd voor actie zodat veel meer mensen kunnen genieten van de voordelen van dit ‘super- medicijn’. Bedrijven, zorginstellingen, verenigingen en onderwijs- instellingen kunnen het roer omgooien door dagelijks bewegen mogelijk te maken en te ondersteunen. Samen zorgen we dat bewegen een prioriteit wordt.

Om onze gezondheid te kunnen bevorderen, reikt de WHO (World Health Organisation) ons de gezond-bewegen-richtlijnen aan, de Gezondheidsraad de voedingsrichtlijn, ofwel samen ‘Het model Nieuwe gezondheid’. Download hier de fitfact voor ‘Ontspannen’

De werkdruk ligt hoog. Het resultaat is dat wij internationaal koploper zijn in langdurig zitten op het werk. Dit draagt mede bij aan de feiten dat ruim 50% van de volwassenen overgewicht heeft, 23% van de beroepsbevolking last heeft van RSI, ruim 40% van de beroepsbevolking rugklachten heeft en bijna 1 miljoen Nederlanders diabetes hebben. Het goede nieuws is, dat door bewegen, we de nadelige gevolgen significant verminderen.

De laatste jaren is wel duidelijk geworden dat bewegen misschien wel het meest belangrijke gezondheidsmiddel is. Bewegen heeft een preventief effect op de meeste chronische ziekten, maar vermindert ook de risico’s op blessures, we slapen er beter van, we kunnen beter met stressvolle situaties omgaan, krijgen er sterkere botten door en zo gaat de lijst van voordelen nog even verder