Antioxidanten beschermen het lichaam tegen een te grote hoeveelheid vrije radicalen. Wat zijn antioxidanten en vrije radicalen? Lees er meer over

In 2012 introduceerde Machteld Huber het concept positieve gezondheid in Nederland. In dit concept wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen om de fysieke, emotionele en sociale levensuitda- gingen aan te kunnen en eigen regie te voeren over het eigen leven. Lees er meer over

Sporten en goed voor onszelf zorgen houden we makkelijker vol als we goede sociale contacten hebben. Voor het artikel, lees hier de fit fact over Meedoen en Gezondheid

Meer dan 3 miljoen Nederlanders bezoeken elke week hun sport- en fitnesscentrum. Trainen binnen sportcentra wordt dan ook als ‘gezondheidsmedicijn’ gezien, en niet alleen door professionals maar ook door de wetenschap. Zo adviseert de Gezondheidsraad volwassenen om minimaal 2 keer per week spier- en botverster- kende oefeningen te doen.

Veroudering, hoe ga je dat tegen? Het begint met dagelijks bewegen. Een goed gewicht is belangrijk om het risico op vroegtijdige sterfte te verminderen. Overgewicht leidt namelijk tot versnelde veroudering en tot allerlei ziektes. Dus zorg voor een actief leven met veel dagelijkse beweging, sport en spiertraining.

Het is wetenschappelijk al keer op keer bewezen: dagelijks bewegen en minder langdurig zitten is gezond en vermindert de kans veel gezondheidsrisico’s significant. Het is tijd voor actie zodat veel meer mensen kunnen genieten van de voordelen van dit ‘super- medicijn’. Bedrijven, zorginstellingen, verenigingen en onderwijs- instellingen kunnen het roer omgooien door dagelijks bewegen mogelijk te maken en te ondersteunen. Samen zorgen we dat bewegen een prioriteit wordt.

  • 1
  • 2